Jiří Habart/ 1992 / Frýdek - Místek, Czech republik
Frýdecko-místecký rodák Jiří Habart (1992) patří k nejmladší generaci českých dirigentů. V roce 2023 se v rámci dirigentské soutěže Zoltán Kodály Conducting Competition v maďarském Debrecínu umístil na 5. místě a rovněž zde získal speciální ceny Maďarské státní opery a orchestrů Budafoki Dohnányi Zenekar a Kodály Filharmónia Debrecen. V témže roce se stal finalistou prestižní dirigentské soutěže Donatella Flick LSO Conducting Competition 2023 v Londýně. Je rovněž držitelem stipendia Bayreuther Festspiele 2014.
Od sezóny 2019/2020 je dirigentem operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Doposud zde dirigoval balety Don Quijote (Minkus), Nebezpečné známosti (Maskats), Korzár (Adam – Barcaroli), Louskáček – Vánoční koleda (Čajkovskij) a opery Škola žárlivých (Salieri), Nabucco, La Traviata (Verdi), Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (Křička), Manon (Massenet) či Smetanovy Dvě vdovy, Prodanou nevěstu a Dalibora. Ve svém premiérovém hudebním nastudování připravil dvě barokní opery Tanec nevděčnic (Monteverdi) a Dido a Aeneas (Purcell), Smetanovy Branibory v Čechách i Rossiniho Lazebníka sevillského.
Svou hudební dráhu zahájil jako houslista ve dvanácti letech. Absolvoval ZUŠ Litomyšl a Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži (ve třídě Karla Janečka). Dirigování studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Jakuba Kleckera, Tomáše Hanuse a sbormistrovství u prof. Blanky Juhaňákové. Zúčastnil se dirigentských kurzů pod vedením Tomáše Netopila, Kirka Trevora, Zsolta Nagye a Marka Stringera. Jiří Habart se rovněž věnoval hře na barokní housle u renomované virtuosky Lenky Torgersen, koncertní mistryně souboru Collegium Marianum.
Spolupracoval s orchestry, jakými jsou London Symphony Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchestra Hamburg, Kodály Filharmónia Debrecen, Sinfonia Varsovia, Státní filharmonie Košice, Janáčkova filharmonie Ostrava, Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů, Plzeňská filharmonie, Jihočeská filharmonie. V rámci Mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018 se představil společně s Komorní operou HF JAMU v nastudování dvou soudobých oper Falstaff a Neznámá. V Národním divadle Brno se jako asistent dirigenta podílel na hudebním nastudování opery Antonína Dvořáka Čert a Káča. Na 13. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha 2020 zastoupil v téže funkci Tomáše Netopila při nastudování Beethovenovy Deváté symfonie.
V sezóně 2023/2024 Jiří Habart debutoval hned na několika mezinárodních festivalech jakými jsou Pražské jaro s orchestrem Prague Philharmonia nebo festival Leoše Janáčkův s orchestrem Sinfonia Varsovia a se Slovenskou filharmonií na festivalu Allegretto Žilina.
V sezóně 2024/2025 se poprvé představí nejen v Národním divadle v Praze (Cosí fan tutte) ale také v Národním divadle v Brně (Labutí jezero, Louskáček). Rovněž bude debutovat u komorní filharmonie Pardubice, Filharmonii Hradec Králové, Symfonického orchestru FOK a Symfonickým orchestrem českého rozhlasu SOČR v Praze. Jiří Habart vystoupí také na festivalu Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj a také na Bennewitzově festivalu v České Třebové.
Jiří Habart/ 1992 / Frýdek - Místek, Czech republik
Frýdecko-místecký rodák Jiří Habart (1992) patří k nejmladší generaci českých dirigentů. Je držitel 5. místa Zoltán Kodály Conducting Competition v Maďarskem Debrecenu 2023, kde rovněž získal tři speciální ceny od Maďarské Státní opery Budapešť, Budafok Dohnányi orchestra Budapešt a Kodály Filharmónia Debrecen. V témže roce se stal finalistou prestižní dirigentské soutěže Donatella Flick LSO Conducting Competition 2023 v Londýně. Je rovněž držitelem stipendia Bayreuther Festspiele 2014.
Od sezóny 2019/2020 je dirigentem operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Doposud zde dirigoval balety Don Quijote (Minkus), Nebezpečné známosti (Maskats), Korzár (Adam/ Barcaroli), Louskáček (Čajkovskij) a opery Škola žárlivých (Salieri), Nabucco (Verdi), Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (Křička), Manon (Massenet) či Smetanovy Dvě vdovy, Prodanou nevěstu a Dalibora. Ve svém premiérovém hudebním nastudování připravil dvě barokní opery Tanec nevděčnic (Monteverdi) a Dido a Aeneas (Purcell). V aktuální sezóně se chystá na Smetanovy Branibory v Čechách i Rossiniho Lazebníka sevillského.
Svou hudební dráhu započal jako houslista ve dvanácti letech. Absolvoval ZUŠ Litomyšl a Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži (ve třídě Karla Janečka). Dirigování studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Jakuba Kleckera, Tomáše Hanuse a sbormistrovství u prof. Blanky Juhaňákové. Zúčastnil se dirigentských kurzů pod vedením Tomáše Netopila, Kirka Trevora, Zsolta Nagye a Marka Stringera. Jiří Habart se rovněž věnoval hře na barokní housle u renomované virtuosky Lenky Torgersen, koncertní mistryně souboru Collegium Marianum.
Spolupracoval s orchestry jakými jsou London Symphony Orchestra, Kodály Filharmónia Debrecen, Filharmonií Brno, Moravskou filharmonií Olomouc, zlínskou Filharmonií Bohuslava Martinů, Plzeňskou filharmonií, Jihočeskou filharmonií. S Komorní operou HF JAMU v Brně v Divadle na Orlí nastudoval opery Impresário v koncích (Cimarosa), Orfeus a Eurydika (Gluck) a jako druhý dirigent Kouzelnou flétnu (Mozarta). V rámci Mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018 se představil společně s Komorní operou HF JAMU v nastudování dvou soudobých oper Falstaff a Neznámá. V Národním divadle Brno se jako asistent dirigenta podílel na hudebním nastudování opery Antonína Dvořáka Čert a Káča. Na 13. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha 2020 zastoupil v téže funkci Tomáše Netopila při nastudování Beethovenovy Deváté symfonie.
V sezóně 2023/2024 čeká Jiřího Habarta debut s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Poprvé se také představí na festivalu Pražské jaro s orchestrem PKF, Janáčkův máj s orchestrem Sinfonia Varsovia a se Slovenskou filharmonií na festivalu Allegretto Žilina.