Biografie

Frýdecko-místecký rodák Jiří Habart (1992) patří k nejmladší generaci českých dirigentů. V roce 2023 se v rámci dirigentské soutěže Zoltán Kodály Conducting Competition v maďarském Debrecínu umístil na 5. místě a rovněž zde získal speciální ceny Maďarské státní opery a orchestrů Budafoki Dohnányi Zenekar a Kodály Filharmónia Debrecen. V témže roce se stal finalistou prestižní dirigentské soutěže Donatella Flick LSO Conducting Competition 2023 v Londýně. Je rovněž držitelem stipendia Bayreuther Festspiele 2014

V letech 2019-2025 působil jako dirigent operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Dirigoval zde balety Don Quijote (Minkus), Nebezpečné známosti (Maskats), Korzár (Adam – Barcaroli), Louskáček – Vánoční koleda (Čajkovskij), Peer Gynt (Grieg) a opery Škola žárlivých (Salieri), Nabucco, La Traviata (Verdi), Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (Křička), Manon (Massenet) či Smetanovy Dvě vdovy, Prodanou nevěstu a Dalibora, Branibory v Čechách i Dvořákovu Rusalku či Rossiniho Lazebníka sevillského. Ve svém premiérovém hudebním nastudování připravil dvě barokní opery Tanec nevděčnic (Monteverdi) a Dido a Aeneas (Purcell).

Svou hudební dráhu zahájil jako houslista ve dvanácti letech. Absolvoval ZUŠ Litomyšl a Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži (ve třídě Karla Janečka). Dirigování studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Jakuba Kleckera, Tomáše Hanuse a sbormistrovství u prof. Blanky Juhaňákové. Zúčastnil se dirigentských kurzů pod vedením Tomáše Netopila, Kirka Trevora, Zsolta Nagye a Marka Stringera. Jiří Habart se rovněž věnoval hře na barokní housle u renomované virtuosky Lenky Torgersen, koncertní mistryně souboru Collegium Marianum.

Spolupracoval s orchestry, jakými jsou London Symphony Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchestra Hamburg, Kodály Filharmónia Debrecen, Sinfonia Varsovia, Státní filharmonie Košice, Janáčkova filharmonie Ostrava, Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů, Plzeňská filharmonie, Jihočeská filharmonie.

V sezóně 2023/2024 Jiří Habart debutoval hned na několika mezinárodních festivalech jakými jsou Pražské jaro s orchestrem Prague Philharmonia nebo festival Leoše Janáčka s orchestrem Sinfonia Varsovia a se Slovenskou filharmonií na festivalu Allegretto Žilina.

V minulé sezóně se poprvé představil nejen v Národním divadle v Praze (Cosí fan tutte) ale také v Národním divadle v Brně (Labutí jezero, Louskáček). Rovněž debutoval u komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Hradec Králové, Symfonického orchestru FOK a Symfonickým orchestrem českého rozhlasu SOČR v Praze. Jiří Habart je zván na festivaly jakými jsou Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj a také Bennewitzův festival v České Třebové. V sezóně 2025/2026 čekají Jiřího Habarta debuty v Madarské státní opeře v Budapeští (Verdi – Requiem) Welsh National Opera (Cardiff), Dohnányi Orchestra (Budapest), Izmir Chamber Orchestra Turkey, a na Münsterplatz Festival in Freiburg společně s  Prague Philharmonia.

Biografie


Frýdecko-místecký rodák Jiří Habart (1992) Frýdecko-místecký rodák Jiří Habart (1992) patří k nejmladší generaci českých dirigentů. V roce 2023 se v rámci dirigentské soutěže Zoltán Kodály Conducting Competition v maďarském Debrecínu umístil na 5. místě a rovněž zde získal speciální ceny Maďarské státní opery a orchestrů Budafoki Dohnányi Zenekar a Kodály Filharmónia Debrecen. V témže roce se stal finalistou prestižní dirigentské soutěže Donatella Flick LSO Conducting Competition 2023 v Londýně. Je rovněž držitelem stipendia Bayreuther Festspiele 2014.

V letech 2019-2025 působil jako dirigent operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Dirigoval zde balety Don Quijote (Minkus), Nebezpečné známosti (Maskats), Korzár (Adam – Barcaroli), Louskáček – Vánoční koleda (Čajkovskij), Peer Gynt (Grieg) a opery Škola žárlivých (Salieri), Nabucco, La Traviata (Verdi), Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší (Křička), Manon (Massenet) či Smetanovy Dvě vdovy, Prodanou nevěstu a Dalibora, Branibory v Čechách i Dvořákovu Rusalku či Rossiniho Lazebníka sevillského. Ve svém premiérovém hudebním nastudování připravil dvě barokní opery Tanec nevděčnic (Monteverdi) a Dido a Aeneas (Purcell).

Svou hudební dráhu zahájil jako houslista ve dvanácti letech. Absolvoval ZUŠ Litomyšl a Konzervatoř P. J. Vejvanovského v Kroměříži (ve třídě Karla Janečka). Dirigování studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Jakuba Kleckera, Tomáše Hanuse a sbormistrovství u prof. Blanky Juhaňákové. Zúčastnil se dirigentských kurzů pod vedením Tomáše Netopila, Kirka Trevora, Zsolta Nagye a Marka Stringera. Jiří Habart se rovněž věnoval hře na barokní housle u renomované virtuosky Lenky Torgersen, koncertní mistryně souboru Collegium Marianum.

Spolupracoval s orchestry, jakými jsou London Symphony Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchestra Hamburg, Kodály Filharmónia Debrecen, Sinfonia Varsovia, Státní filharmonie Košice, Janáčkova filharmonie Ostrava, Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů, Plzeňská filharmonie, Jihočeská filharmonie.

V sezóně 2023/2024 Jiří Habart debutoval hned na několika mezinárodních festivalech jakými jsou Pražské jaro s orchestrem Prague Philharmonia nebo festival Leoše Janáčka s orchestrem Sinfonia Varsovia a se Slovenskou filharmonií na festivalu Allegretto Žilina.

V minulé sezóně se poprvé představil nejen v Národním divadle v Praze (Cosí fan tutte) ale také v Národním divadle v Brně (Labutí jezero, Louskáček). Rovněž debutoval u komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Hradec Králové, Symfonického orchestru FOK a Symfonickým orchestrem českého rozhlasu SOČR v Praze. Jiří Habart je zván na festivaly jakými jsou Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj a také Bennewitzův festival v České Třebové. V sezóně 2025/2026 čekají Jiřího Habarta debuty v Madarské státní opeře v Budapeští (Verdi – Requiem) Welsh National Opera (Cardiff), Dohnányi Orchestra (Budapest), Izmir Chamber Orchestra Turkey, a na Münsterplatz Festival in Freiburg společně s  Prague Philharmonia.